V BLOGu se dozvíte, kde a jak sehnat metody k vyvození násobilky, jak se učím matematiku s dětmi já a co jsem řekla profesoru Hejnému.
5 minut čtení a můžete začít procvičovat!
Jsem nadšenkyně Hejného matematiky. Moje nadšení je tak velké, že nás drží i na druhém stupni. A tak je překvapivé, proč vám chci psát o materiálu s názvem Jak na násobilku?, který procvičuje matematiku jinak, než s násobilkovou tabulkou 🙂
Moji mladší kluci nastoupili do školy, kde se Hejného matematika vyučuje. Ještě na začátku třetí třídy jeden z nich odešel do domácí školy a druhý chvilku po něm, v pololetí třídy první. Musím přiznat, že pro svoje děti jsem byla ochotná absolvovat hodně netradičních věcí. Ale studovat po nocích příručky Hejného matematiky bylo nad moje síly. To jsem ještě nevěděla, že děti v domácí škole si příručky studují samy a rodičů se učení moc netýká 🙂
Nakoupili jsme tedy “klasiku”. Vydrželi jsme dva měsíce. Kluci se neuvěřitelně nudili a já dospěla k tomu, že:
Kdo jednou Hejného matiku ochutná, je navždy ztracen 😀
což jsem později profesoru Hejnému spolu s křečovitým tisknutím jeho ruky sdělovala 😀 Nakoupila jsem didaktické příručky, cvičebnice a vrhli jsme se (nejen) do násobilky.
Výuka násobilky dle Hejného rozlaďuje velikou spoustu “klasiků”. Hlavní jejich otázka je, jak je možné se naučit násobilku bez memorování? Lze. Každé dítě může mít ale jiný postup a metody.
Nikdy nezapomenu na mladšího syna a jeho nadšení nad vyplňováním obří násobilkové tabulky, která nám visela nad piánem. Chce to pevné nervy, neradit, čekat a to někdy i celé týdny, než nastane chuť a zájem. Z každého příkladu měl syn neuvěřitelnou radost. Byl schopen najít v tabulce souvislosti, kterých jsem si nevšimla ani já. Připadla jsem si, jako bych se ocitla zpět ve třetí třídě a byla za to vděčná. Vděčná za to, že syn mi zprostředkoval z násobilky radost, o které jsem ani netušila, že existuje.
Zkušenost je nepřenositelná a všem co mají o této metodě pochyby, bych přála zažít ty měsíce naplněné matematickým nadšením a chutí přijít věcem na kloub.
To je ovšem jen jedna část naší matematické rodinné historie, která má i “klasické” pokračování.
Starší syn si vyvodil všechny příklady bez problémů a s tabulkou si dlouho vystačil, příklady se mu začaly vštěpovat postupně do paměti. V páté třídě ale dospěl k rozhodnutí a začal vyžadovat počítání dlouhatááánských násobilkových sloupců a každý den tomu věnoval dost času. Řekl si o to sám a proč se tomu bránit, svoji dávku matematické radosti si užil a teď přišla na řadu chuť počítání zmechanizovat.
Mladší syn je jiný a vyvozování mu trvalo déle. Pokud to dítěti nevadí, není co řešit. Pokud vás ale dítě žádá o pomoc, je dobré mít v rukávu pár vychytávek. A proto jsem byla nadšená, když mě kamarádka požádala o přečtení jejího eBooku Jak na násobilku. Podařilo s jí totiž na jedno místo shromáždit možnosti, jak na to. Některé jsem slyšela poprvé v životě, některé mi byly známé z dětství. Tak proč je nezařadit do našeho času zkoumání matematiky?
Kniha je ve formě eBooku. Výhodou je že ji máte stále po ruce v elektronické podobě, já jsem si ji i vytiskla:
Ti, co se chtějí učit s dětmi matematiku “klasicky”, slupnou eBook celý. Kromě různých metod výuky násobilky zde totiž najdou i didaktický postup, jak na výuku násobilky. Autorka je učitelka prvního stupně, takže do knihy vložila svůj praktický postup, který léta používá.
My “neklasici” jsme si oblíbili hlavně následující části eBooku a to jednotlivé konkrétní metody, jak se dopátrat výsledku především u násobení vyšších čísel. Je mi moc sympatické, že Jára patří mezi pedagogy, kteří netvrdí, že počítání na prstech je škodlivé. Nikdy jsem toto tvrzení nechápala. Proč nepočítat na prstech, když je mám stále u sebe? 🙂 V příručce tedy najdete několik metod, kdy požívají děti právě prsty na rukou a díky tomu vyvozují výsledky, což je pro jejich představivost výborné.
V knize najdete mnoho průvodních fotografií, abyste jednotlivé metody dobře pochopili. Dále v knize najdete několik tipů na názorné vyučování v případě, že dítě trápí nějaký konkrétní příklad. Budete si moci dle návodu vyrobit pár jednoduchých pomůcek. Některé z nich jsou i v ceně eBooku. Najdete zde i adresy na webové stránky, kde lze násobilku procvičovat, několik video návodů a jestli jsem na něco zapomněla, tak se nedivte, protože je tam toho prostě hodně!
Kdo se nechce s výukou násobilky trápit a chce vyučovat klasickými metodami, eBook vnímám jako úplný didaktický postup jak na to.
Kdo postupuje podle metod profesora Hejného, jako třeba naše rodina, eBook bude v případě potřeby výborným doplňkem, jak si zpestřit matematické bádání.
Ať vás matematika baví!
Vám přeje
Stáňa
Podrobný popis knihy včetně ukázek a možnosti objednávky najdete na stránce eBooku Jak na násobilku