Učit nebo neučit?  

aneb současná vzdělávací scéna mýma očima

Pohybuji se s nadšením v oblasti domácího vzdělávání, soukromého, státního  a církevního školství, alternativního vyučování včetně unschoolingu téměř 20 let. Ráda nabyté informace a postřehy předám také vám.

Stáňa

blog

Stáňa s kartičkou

Tento BLOG je pro ty, kteří už pronikli do fungování českého školství, cítí rozčarování, naštvanost a možná i skepsi. Jak z toho ven?

8 krátkých bodů a budete povzbuzeni

BLOG vznikl na základě  textu o proběhlé vzdělávací akci TEDxPragueED 2017 - téma A CO TEĎ?, který jsem sdílela na svoji FB stránku Učit nebo neučit. Protože téma bylo více než zajímavé, neméně zajímavé je i shrnutí a doporučení, která z něj vyšla a já se o ně ráda podělím. Protože ačkoliv skepse ze současného stavu školství může být veliká, stále máme mnohé v ruce a je dobré zopakovat si, jak na to!

 

Prázdný sál

A CO TEĎ? - tak to se už dlouho také ptám,  byla jsem tedy hodně zvědavá. Pojďme si říci, co za odpověď nám přinesli jednotliví řečníci. (Pokud chcete o jednotlivých řečnících více info navštivte stránku TEDxPrague)

Ondřej Liška nás velmi dobře navedl k uvědomění, že hybateli změn ve společnosti zdaleka nejsou jen tváře z TV, FB nebo YOUTUBE, ale je jím doslova do písmene každý z nás. Chcete změnu? Udělejte ji, každý ve svém vesmíru a začněte tím, že budete ukotveni sami v sobě a budete žít spokojený a pravdivý život.

Kathy Minardi upozornila učitele, že negativní emoce jsou ve školách jako jed. Máš problém? Vyřeš ho s dotyčným pravdivě a na přímo a neotravuj školní prostředí přenášením problémů na druhé. Děti 21. století musí být tvůrčí, aby v moderním světě obstály a stres vypíná v mozku centra potřebná pro učení.

Radka Dohnalová nám ukázala, jak je čas strávený s našimi dětmi klíčový, protože jen pozorováním můžeme odhalit jejich talenty a vášně, se kterými přišly na tento svět. Dívejte se na svůj film, kde vaše děti hrají hlavní role a buďte fascinováni!

Peter Gomolák nám svým bytím předvedl, jak vypadá člověk bez předsudků, který miluje svoji práci a co je to úplné přijetí druhého člověka takového, jaký je.

Steve Hughes nám po díky svým znalostem v neurologii ukázal, že rozvoj mozku probíhá na základě zážitků. Důležitý poznatek pro naše školství - rozvoj mozku není to samé jako učení se látky ve škole, bohužel.

Tomáš Čakloš, jako zástupce mladé generace na pódiu, byl pro nás velikou nadějí, že mladí lidé mají Otevřeno. Studium pedagogické fakulty bylo pro něj  zklamáním a zároveň impulsem pro aktivizaci mladých adeptů na učitelskou profesi v novém pojetí a s novými vizemi pro 21. století.

Albin Sunmo a Rusa Patrick, kterým bylo dohromady 34 let, byli pro nás ujištěním, že mladí ví, že spolupráce je víc než soutěž. Pryč je doba výkonů - to zvládnou stroje. Nyní je doba spolupráce, jen tak dokážeme řešit globální problémy naší planety.

Jana Nováčková - “standing ovacion” a není divu. Je úžasné, jak tato dáma dokáže myslet stále o krok napřed. Zatímco přemýšlíme o tom, jak vzdělávat děti jinak a lépe, ve vedoucích politických funkcích a v celé společnosti  jsou lidé odchovaní autoritativní výchovou minulého století, zvyklí poslouchat. nebo naopak velet. Důkazem je víra v plané politické sliby, extrémistické strany. Změna paradigmatu školy je tedy nezbytná - místo rozhodování co se dítě má učit je klíčové, aby o tom, co se bude ve školách učit, začaly spolurozhodovat samy děti.

Visačka TEDx

Překvapivé shrnutí na téma Co teď, když chceme v tom vzdělávání nějakou změnu?

  • Buďte šťastní a spokojení.
  • Buďte pravdiví a přímí.
  • Každý týden dejte vašemu dítěti 30 minut vašeho času, kdy budete dělat jen to, co bude chtít.
  • Hodnocením druhých (a sebe) se neunavujte.
  • Užívejte si čas s dětmi.
  • Být dobrý učitel je možné.
  • Spolupracujte s dětmi místo boje.

A ještě mám jeden postřeh, podstatný především pro mě, jako člověka, který pracuje s mnoha rodinami v rámci domácího vzdělávání. Většinu z výše uvedených bodů rodiče dětí z domácího vzdělávání buď již dávno přirozeně uplatňují nebo o to usilují.

Děti mají doma často právě proto, aby z nich vyrostli šťastní a ukotvení lidé nepřeválcovaní systémovým unifikovaným myšlením. Tráví se svými dětmi čas, objevují jejich talenty a vášně. Většinou nepoužívají běžné hodnotící mechanismy - cílem vzdělávání je smysl a užitečnost toho co se učí,ideálně v širším kontextu. Rodiče bývají dobrými učiteli a to právě proto, že svoje děti neučí, naopak, doprovází je a spolupracují s nimi na jejich fascinující cestě od dětství k dospělosti.

A to celé v rámci Individuálního vzdělávání, které je v tuto chvíli nejsvobodnějším prostorem pro vzdělávání v naší zemi vůbec. Pečujme proto o tento prostor společně. 

Stáňa na konferenci

Až zase budete skeptičtí, že nic v tom vzdělávání nejde dělat a je to všechno na pytel, mrkněte na seznam těchto 8mi bodů, zda už je máte v malíku. Tím na tomhle světě uděláte ty největší změny. A posílám veliký DÍK všem, kdo se na změnách aktivně podílejí - třeba organizací takové konference.

Stáňa

Pomozte nám šířit vzdělávací témata lajkem na FB stránce  Učit nebo neučit a sdílením.

 

A protože žádný učený z nebe nespadl, i tento blog může mít své mezery. Pokud nějakou nejasnost vidíte, písněte mi prosím na e-mail stana@ucitneboneucit.cz, nebo na FB stránce @ucitneboneucit.