Učit nebo neučit?  

aneb současná vzdělávací scéna mýma očima

Pohybuji se s nadšením v oblasti domácího vzdělávání, soukromého, státního  a církevního školství, alternativního vyučování včetně unschoolingu téměř 20 let. Ráda nabyté informace a postřehy předám také vám.

blog

Školní rok se rozběhl a vás okolnosti donutily začít přemýšlet nad přestupem vašeho dítěte do domácího vzdělávání? Víme, jak na to!

8 minut čtení a víte s čím začít!

 

 

 

 

 

Dnešní “koronová” doba je velmi dynamická. Zkušenosti z jara, kdy se školní děti učily on-line, změna zákona o povinném plnění on-line výuky z léta, zcela nevyzpytatelné zavírání některých škol nyní na podzim, vede mnohé z vás k úvahám, zda by domácí vzdělávání přispělo ke zklidnění celkové atmosféry a fungování rodiny. A tak se stále častěji setkávám s dotazem, zda lze přestoupit v průběhu školního roku na individuální, tedy domácí vzdělávání?

Od doby, kdy bylo domácí vzdělávání legislativně umožněno, existovaly situace, kdy se rodiče rozhodli změnit klasickou denní docházku dítěte na domácí školu v průběhu školního roku. Život je barvitý. A i když bychom rádi taková zásadní rozhodnutí dělali v době klidu a třeba v průběhu prázdnin, někdy nazraje čas v jinou dobu.

Dobrá zpráva je, že přejít z klasické denní docházky na domácí výuku lze opravdu kdykoliv, tedy i v průběhu školního roku.

(A lze to nejen tímto směrem, ale i tím opačným. Stejně tak se může stát, že dítě z domácí školy naskočí na výuku denní.)

Chce to jen vědět, jaký je správný postup při přechodu na domácí školu uprostřed rozběhnuté školní výuky a také, na co přesně si dát pozor. A to vám ráda jedno po druhém vysvětlím....

1 Výběr vhodné školy

Většinu rodičů zajímá jako první samotná administrativní zátěž přechodu na domácí školu. Nebojte, bod číslo 2 vám toto objasní. Já jsem však schválně zařadila výběr školy jako první, protože ho považuji za klíčový.

I když je v zákoně uvedeno, že požádat o domácí vzdělávání můžete v jakékoliv základní škole, která je zapsaná v rejstříku MŠMT (zde je popsán rozdíl mezi školou zapsanou v rejstříku MŠMT a školou tzv. Komunitní: Komunitní skupina není škola), ne v každé škole mají zatím s tímto způsobem vzdělávání zkušenost. Z dlouhodobé zkušenosti rodičů toto může být v samotném průběhu domácího vzdělávání překážkou. Co z tohoto faktu vyplývá pro konkrétně pro vás, rodiče budoucích domoškoláků?

Existují školy, které měly možnost účastnit se Experimentálního ověřování individuálního vzdělávání Národním ústavem pro vzdělávání ještě před tím, než bylo uvedené do zákona. Tyto školy a školy, které čerpají aktivně ze zkušeností těchto pilotních škol, mají ověřené postupy ve vedení rodin na domácím vzdělávání. Školy bez těchto znalostí aplikují často postupy, které mají navyklé u dětí z denní docházky, včetně pololetního přezkušování a logicky je potom menší pravděpodobnost, že budou rodinám, které učí doma, adekvátně odborně nápomocné.

Z výše uvedených důvodů proto velmi doporučuji rodičům, uvažujícím o domácím
vzdělávání, najít školu, kde již domácí vzdělávání nějakou chvilku běží.

Pokud je domácí vzdělávání ve škole nabízeno jako novinka, můžete se zeptat, odkud čerpají svoje zkušenosti. Určitě je dobré kontaktovat rodiny, které již na škole v domácím vzdělávání jsou a pohovořit, jak opravdu probíhá, jaké je přezkušování.

Ideálním poznávacím znakem je také člověk, pedagog, který vás bude mít co by domoškolní rodinu ve škole na starost. Na školách, kde se domácímu vzdělávání věnují, často bývá pověřenou osobou někdo, kdo sám doma svoje děti učil a má tak praktické a hmatatelné zkušenosti a představu o tom, co budete v průběhu domácího vzdělávání potřebovat a jak vám pomoci.

Svoji službu jistě udělají i sociální sítě, jen buďte obezřetní. Facebook je jednoduše pavlač a jak víte, na pavlači potkáte ledaskoho :) Získáte možná základní přehled o fungování činžáku, ale ty důležité informace se stejně dozvíte jen u někoho za zavřenými dveřmi u čaje. Není tedy nad osobní setkání! Kde se ale s domoškoláky setkat?

Pokud máte zájem dostat se přímo do “jámy lvové”, kontaktujte Asociaci domácího vzdělávání, napište email a získáte další možnosti, jak se dostat do domoškolácké komunity lidí a hlavně kde získat relevantní informace.

2 Administrativní úkony

Administrativním úkonům při přechodu na domácí školu v průběhu školního roku jsme se věnovali již v tomto článku, konkrétně v bodu 3 a 4:

Co je potřeba k přechodu na individuální vzdělávání

S celým procesem vám jistě pomůže škola a především člověk, který vás bude mít v dané škole na starost. Někdy celou věc zúřaduje i sám ředitel/ředitelka školy.

Pokud budete o IV (individuální, tedy domácí vzdělávání)ve škole, kterou již navštěvujete, musíte odevzdat:

  • Žádost o individuální vzdělávání
  • Vyjádření školského poradenského zařízení
  • Doklad o dosaženém vzdělání zákonného zástupce dítěte, který žádá o povolení IV

Pokud budete o IV žádat ve škole, kterou dítě nenavštěvuje,musíte nejprve na nově vybranou školu přestoupit. Musíte tedy odevzdat:

  • Žádost o přestup
  • Žádost o individuální vzdělávání
  • Vyjádření školského poradenského zařízení
  • Doklad o dosaženém vzdělání zákonného zástupce dítěte, který žádá o povolení IV

Jen stručně k jednotlivým formulářům:

Žádost o přestup - většinou je volně ke stažení na webech jednotlivých škol.

Žádost o individuální vzdělávání - není pravidlem, že je ke stažení na webech jednotlivých škol, případně o ni požádejte a nebojte si nechat pomoci s vyplněním. Na našich stránkách máme žádst i se vzorem ke stažení. Moje zkušenosti nejen s jejím vyplňováním, alei s inspekcemi, které vše při kontrolách zkoumají, jsou bohaté. Přesto ale doporučuji konzultovat její vyplnění s konkrétní školou. O povolení individuálního tedy domácího vzdělávání rozhoduje ředitel každé konkrétní školy a má tak rozhodnout na základě závažných důvodů zákonného zástupce dítěte. Může se tedy stát, že důvody, které pro jednoho ředitele závažné jsou, nemusí na jiné škole být pro povolení IV dostačující.

Vyjádření školského poradenského zařízení - bývá největším oříškem. Je totiž potřeba získat vyjádření před tím nebo alespoň úplně současně s podáním žádosti o povolení IV. Čekací lhůty v jednotlivých poradnách se velmi liší, ale lze obecně říci, že jsou od několika týdnů až po několik měsíců. Proto je nutné dobře specifikovat při objednávání se do PPP nebo SPC svůj požadavek a to je “vyjádření k individuálnímu vzdělávání” nikoliv často mylně prováděné “vyšetření kvůli specifickým poruchám učení”. Druhé zmiňované je opravdu několika hodinová procedura, zatímco k vyjádření stačí několika minutový jednoduchý pohovor na základě kterého lze vyjádření vystavit.

3 Výběr školského poradenského zařízení

Výběr školského poradenského zařízení jsem uvedla jako samostatný bod, protože je stejně důležité, jako samotný výběr školy.

Bohužel stále se ve svojí praxi setkávám s tím, že některá poradenská zařízení neznají rozdíl mezi “vyjádřením k IV” a “zprávou o specifických poruchách učení” a tyto dvě věci zaměňují. Některé poradny také bohužel nerespektují fakt, že o povolení IV rozhoduje ředitel školy a jejich osobní názor na existenci takového způsobu vzdělávání je irelevantní.

Proto doporučuji navštívit nejbližší poradenské zařízení ve vaší blízkosti, ale zároveň doporučuji již v úvodním telefonickém hovoru zjistit, jak se k vaší návštěvě staví, co od vás očekávají, jak dlouho bude vaše návštěva trvat. Už jen ověřením výše zmíněných faktů, budete vědět, na čem jste. A pokud by vám přístup z nějakého důvodu nevyhovoval, například i z důvodu vzdáleného termínu objednání, máte možnost objednat se jednoduše do jiného poradenského zařízení.

4 Co dál?

Dál už vám jen mohu doporučit, abyste se s chutí pustili do domácího vzdělávání vašeho dítěte.

  • Ideální je, abyste přes noc zapomněli na to, jaká omezení platí ve škole a začali využívat celý potenciál, který společné domácí učení nabízí:
  • Užívejte si učení na zahradě, terase nebo balkónu bez školní lavice.
  • Učte se procházkami v lese, namísto prohlížení plakátu lesa.
  • Čtěte zajímavé knihy v posteli a za deštivého rána z ní pro jistotu ani nevylezli...
  • Osvojte si angličtinu hraním PC her s vašimi dětmi, místo zkoušení slovíček ze slovníku a sledovali společně seriály v angličtině.
  • Udělejte si přestávku, když ji potřebujete a ne když zvoní.
  • Zkoumejte to, čemu nerozumíte a užívali si, že chyba je cestou k úspěchu a k životu prostě patří.

A při tom všem se scházejte s dalšími domoškoláky, kteří vám dodají odvahu, sílu a nová kamarádství!

Dobrá rozhodnutí na nových vzdělávacích cestách
vám přeje
Stáňa

A protože žádný učený z nebe nespadl, i tento blog může mít své mezery. Pokud nějakou nejasnost vidíte, písněte mi prosím na e-mail stana@ucitneboneucit.cz, nebo na FB stránce @ucitneboneucit.